Пятница, 2024-03-29
50.theme
[ Новые сообщения · Участники · Правила форума · Поиск · RSS ]
  • Страница 1 из 1
  • 1
Форум 50Theme » Раздел » Природа » Мореплавці і океанологія
Мореплавці і океанологія
mikityakДата: Пятница, 2018-03-23, 10:38 AM | Сообщение # 1
Сообщений: 478
Статус: Оффлайн
"Прекрасно море ... з його допомогою дружними стають острова ... якщо землі далеко відстоять один від одного, воно з'єднує їх ... Море створює багатство, переносячи те, що у кого є зайве і приносячи то, чого хто не має" , - так писав на рубежі IX і X ст. н. е. освічений болгарський екзарх Іоанн.

Не завжди, на жаль, за допомогою моря дружними ставали острова, але зате море незмінно служило просторій дорогою спершу для коротких, а потім і для далеких торгових зв'язків між народами, що жили на його берегах. За дві тисячі років до н. е., задовго до Троянської війни, на берегах Червоного і Аравійського морів вже спалахували примітивні маяки. Їх запалювали вогнепоклонники жерці. Знаменитий олександрійський маяк "Фарос" висвітлював шлях судам, які приходили в Єгипет з усіх кінців Середземного моря. Час минав, гребний флот поступово змінився вітрильним. У XV в. мореплавці вийшли на простори океану. У XIX ст. з'явилися перші тихохідні і незграбні пароплави. У XX ст. поряд з паровими машинами стали застосовувати двигуни внутрішнього згоряння. Зараз вони встановлені майже на половині всіх плаваючих судів. Поступово відбувалася спеціалізація морських транспортних судів, одночасно збільшувалися їх тоннаж і швидкість. За океанам і морям пролягли головні торгові шляхи світу.

Вантажообіг морського транспорту зростає з кожним роком. У 1950 р було перевезено 530 млн. Т різних вантажів, в 1963 р - 1330 млн. Т. Перше місце серед вантажів займає нафту; з 1950 р кількість перевезеної нафти зросла в три рази і досягло в 1963 р 710 млн. т. Руди в 1963 р було перевезено 102 млн. т - в п'ять разів більше, ніж в 1950 р .; вугілля - 64 млн. т - в три рази більше; але ось кількість перевезеного зерна - 59 млн. т - майже не змінилося, немов немає потребують хлібі ні в Південно-Східній Азії, ні в Африці. У 1965 р загальний обсяг морських перевезень досяг 2 млрд. Т.

У 1963 р тоннаж світового флоту, якщо вважати тільки суду понад 1000 брутто реєстрових тонн, становив 198 млн. Т, з них тоннаж суховантажних суден дорівнював 88 млн. Т, тоннаж танкерів для перевезення нафти - 44 млн. Т, судів з навалочним вантажем - 24 млн. т. Решта припадало на частку пасажирських і рефрижераторних суден.

Торговий флот Росії в 1958 р займав по тоннажу 11-е місце, в 1964 р пересунувся на 6-е місце. За десятиліття, з 1954 по 1964 р, він збільшився в 2,5 рази. Зараз його тоннаж перевищив 10 млн. Т, а до 1970 р зросте ще в півтора рази.

У океанських доріг є велика перевага - їх не треба будувати і не треба ремонтувати. Але все ж це не шосейні дороги. В епоху вітрильного флоту рух по ним повністю залежало від вітру. Не слід, однак, думати, що в наш час величезних суден з потужними двигунами і вантажопідйомністю в десятки тисяч тонн моряки абсолютно звільнилися від впливу вітрів, хвиль і течій.

У нарисі "Море хвилюється" згадувалося про те, як наше велике вантажне судно, потрапивши в ураган у беретів Південної Америки, протягом декількох днів не в змозі було вигребти проти хвиль і вітру. Загублено було кілька днів. Зміст сучасного судна обходиться дуже дорого. Тому кожен зайвий день, проведений в дорозі, приносить великої шкоди. Наука про море, океанологія і морська метеорологія, дає можливість у багатьох випадках уникнути цієї шкоди. Розглянемо це на прикладі великих морозильних траулерів, що здійснюють регулярні рейси між Мурманськом і районом великої Ньюфаундлендської банки.

Влітку мінімальний час плавання по цьому шляху в західному напрямку 210 годин, максимальна - 304 години, а взимку відповідно - 222 і 384 години. Дорога назад додому влітку займає від 243 до 284 годин, а взимку - від 210 до 304 годин. Різниця, як ми бачимо, коливається від 2 до 7 діб в один тільки кінець. За цей час можна розвантажитися в порту або наловити кілька сот тонн риби. Тому зараз в допомогу капітанам океанологи розробляють найбільш вигідні, так би мовити, стратегічні маршрути для проходження суден по основним океанським магістралях. У них враховуються вітри, течії, можливі зустрічі з туманами, плавучими льодами і айсбергами. Ці найвигідніші, оптимальні маршрути між двома пунктами не тільки для кожного сезону, а й для кожного місяця можуть бути різними. Наприклад, для плавання до Ньюфаундленду в вересні-жовтні рекомендований шлях через Датська протока, а з квітня по серпень - в обхід Ісландії і т. Д. Найбільш вигідний маршрут дуже часто не збігається з найбільш коротким маршрутом і тим не менш дає економію в часі і у витраті палива.

Для обліку несподіваних змін погоди суду приймають радіосводкі і прогнози погоди. На підставі отриманих метеозведень досвідчений капітан завжди зуміє внести в свій "стратегічний" маршрут "тактичні" поправки, щоб уникнути зустрічі з ураганом, обійти райони сильного зустрічного хвилювання, туману або скупчення плавучих льодів. Зараз на допомогу капітанам російських судів приходить гідрометеорологічний центр електронно-обчислювальних машин (ЕОМ) в Москві.
 
Форум 50Theme » Раздел » Природа » Мореплавці і океанологія
  • Страница 1 из 1
  • 1
Поиск:

Рейтинг@Mail.ru